Viitorul presei scrise (doar începutul unei discuții)

Surse de informare a presei scrise clujene (18 – 25 octombrie)

Au fost monitorizate 683 de materiale din 5 publicaţii cu sediul în Cluj-Napoca. S-au identificat ca surse de informaţie (informare):

– Conferinţe/comunicate de presă:     352 materiale              51,38%

– Evenimente cu presa:                       97 materiale                14,20%

– Preluate de pe Net/Agenții:             116 materiale              16,98%

– Din surse proprii (originale):            118 materiale              17,44%

Capacitatea de manipulare a presei locale (şi, prin corespondenţi, a presei centrale)

– Materiale impuse (conferinţe de presă, evenimente cu presa, preluate):    565      82,72%

– Materiale proprii:                                                                                                  118      17,28%

Deci: Beneficiarul presei scrise, adică CITITORUL, având la dispoziție un dispozitiv conectat la Internet poate să obțină, fără bani, toată informația de care are nevoie și, mai ales, să se debaraseze de cea de care nu are nevoie (știind, prin accesare, dacă are parte de un comunicat de presă, mic dejun cu presa, non-știri șamd). Și-atunci, de ce să mai dea bani pe ziar? Și ziarele să moară, să lase televiziunile să tembelizeze consumatorii? Noroc că oamenii, prin definiție, au nevoie de mișcare (sunt mai puțini decât s-ar crede cei “lipiți” de scaune în fața computerelor). Celor în mișcare, care ar citi în afara biroului/casei și s-ar dori implicați/conectați (și, mai ales, respectați în dreptul de a alege) li se pot oferi alternative. Și de aceste alternative trebuie să profite și presa scrisă pentru a renaște.

Un prim pas în salvarea numărului de “utilizatori” de presă scrisă ar fi punerea la dispoziția acestora a unor dispozitive (terminale gen i-pad), personalizate de către ziarul care le pune în circulație cu soft care să oblige cititorul, la pornirea “terminalului”, să intre pe produsul “ziar” – asta făcând parte dintr-un contract pe un termen definit (primești “dispozitivul” gratuit pentru o anumită perioadă de timp, definită “abonament” – un an, doi, în funcție de amortizarea dispozitivului); câte “terminale”, atâția utilizatori, atâția generatori de trafic, atâta valoare publicitară – în plus este mai simplu să știi cui te adresezi atunci când produci campanii publicitare.

CONȚINUT/UTILIZARE CONȚINUT (continuarea abonamentului): eu unul am gândit un produs interconectat, un portal local în care să existe – dacă luăm ca design/prezentare grafică al acestuia, de exemplu, harta municipiului Cluj-Napoca, o piață centrală pe care dacă o accesezi să ai parte de un ziar al comunității jurnaliștilor clujeni (opinii, bloguri interconectate, anchete, fără a mai exista posibilitatea influiențării conținutului/modului de prezentare al materialelor – alte posibilități decât un regulament de ordine interioară cu privire la conduită, exprimare, manifestare șamd); pe “clădirea” Primăriei/Consiliului județean/Prefecturii șamd, să poți accesa site-urile oficiale ale acestor instituții, în plus să ai posibilitatea de a introduce petiții on-line, de a accesa timpi de audiență on-line și de a avea un forum de discuții cu privire la petițiile depuse și modul lor de rezolvare (s-ar mai elimina din suspiciunile cu privire la diversele șpăgi și traficul de influiență); posibilitățile sunt multiple: de la birouri parlamentare on-line, la cabinete (medicale, avocatură șamd) on-line, comenzi șamd – un întreg oraș virtual s-ar putea dezvolta, dar care ar pune/rezolva probleme reale ale persoanelor reale prin simplă participare/conectare.

Utilizatorul primește diferite grade de accesare/niveluri de acces în fucție de implicare sa. De la “vizitator”, care nu are posibilitatea de a interconecta cu produsele portalului decât vizual (citire), la “petiționar”, de exemplu, „editor”, „administrator forum de discuție” șamd. Proiectul îmi este în fază de discuție. Postarea de față este o discuție pe care, în mare, am avut-o cu diverși colegi din presa locală – accept orice idei, colaborări, sugestii, reclamații.

UPDATE: și televiziunea va fi obligată să se îndrepte către terminale conectate la Internet.

UPDATE: ca de obicei, ne vin ideile dar le pun alții în aplicare – Rupert Murdoch și Steve Jobs se pregătesc să lanseze un ziar electronic dedicat iPad.

Acest articol a fost publicat în Despre mine și etichetat , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

7 răspunsuri la Viitorul presei scrise (doar începutul unei discuții)

  1. Greva_fiscala zice:

    Si pe ce mai cureti cartofii? (simpatica reclama) Si, as continua, avand in vedere ca vine iarna si frunza de brusture nu mai este… Tot ce este presa, scrisa, vorbita, on-line, pe sticla, transmite, aceeasi stire. Fara nicio modificare de nuanta, sau de unghi, de camera. Aceeasi bunica , care se imbata cui, acelasi „interlop” care-si face legea, dupa cum il taie capul (ca militzienii sunt in „greva” si nu au voie sa faca uz de „flinta” din dotare), sau despre tot felul de „varciu-parciu”, ori „botezatu”(ala de-i mare gigolo cu femeile maritate…(?), de fapt un frustrat cu scula mica si foarte mica, ca si „aia” de furnica). Intai va muri presa „scrisa”, aia pe care se curatza cartofii cel mai bine. Urmeza, cea de pe sticla! Poate ca vrem, fiecare stirea noastra, o stire care intr-adevar sa nu fie copiata la „indigo” (alea doua cu new york, new york, na ca pe asta ati uitat-o) in tajdemii de exemplare, care au doar titlul modificat! Din pacate si ala scris cu aceeasi culoare!

  2. Cititorul de ziare zice:

    Citesc presa in fiecare dimineata (tiparita pe hartie are un farmec aparte, dar poate fi si pe Internet). Nu cred ca presa scrisa din Romania, si din Cluj, in particular, ar fi pe cale de disparitie. Despre „renasterea presei scrise”, mai bine spus despre revenirea ei la audienta (si importanta) pe care a avut-o, cred ca ar fi posibila, insa, atentie!, tehnologia in jurul careia iti construiesti propunerea poate fi doar un mijloc, un vehicul.

  3. Sare'n Ochi zice:

    trebuie pornit de la un vehicul nou. cine se urca in acest vehicul trebuie sa faca o scoala noua, cu reguli noi. de exemplu, ca implicare civica: in cadrul acestui proiect s-ar putea transforma intr-un joc de tip „quest” chiar Legea 544 a accesului la informatie publica. utilizatorul isi scrie petitia. aceasta este inaintata organelor competente spre rezolvare, in copie pe partea de sesizari a portalului. un jurnalist (editor) o preia – se intereseaza la un specialist despre ce anume este vorba si urmareste modul de solutionare de catre organele competente. deja sunt mai multe cai pentru a se evita posibilul abuz + ca se canalizeaza catre ceva constructiv dorinta multora de a fi activi. + ca se creaza oportunitati de colaborare – un jurist/avocat/economist/specialist isi poate oferi serviciile. + se creaza o baza de date privind modul de solutionare a anumitor tipuri de probleme – oamenii se pot raporta la ceva. + ca exista o evidenta a modului in care/bunavointei cu care/dorintei/implicarii organele abilitate/competente doresc sa-si faca datoria. samd.

  4. Sare'n Ochi zice:

    in rest, cind peste 80% din informatii sunt suspecte de manipulare/manipulatoare, cred ca presa scrisa (in particular din Cluj) este o specie pe cale de disparitie. aici discutam despre cifre clare si seci. nu-ti trebuie tehnologie pentru a elimina din cele peste 80% informatii „poluate”/”poluante” din cuprinsul unui ziar. dar, tehnologia descrisa reduce drastic din costuri. in plus, prin altfel de vizualizare pe suport tiparit (un ziar-afis, de exemplu) poti sa aduci in dezbatere publica/la cunostinta restului publicului – cel fara de acces la Internet, subiecte de interes imediat. un afis bine plasat (bine conceput) – intr-un autobuz de exemplu, are numarul de accesari zilnice egal cu al celor care utilizeaza respectivul autobuz. mesajul ramine, costurile sunt diminuate. stiu, am sa fiu judecat de catre colegii cu tipografii – dar acesta-i progresul. si, sa nu uitam, si ei au intinat nobilele idealuri ale povestitului la gura sobei cind au tiparit primeler carti)))))

  5. Pingback: Nu este SPA-ul lui Vântu dar se încearcă foloase necuvenite după el | Sareinochi's Blog

  6. Pingback: Mi-s și dezimformator, nu numai mincinos profesionist și plagiator. Victor Ponta comandă campanii de dezinformare la Antenele turnătorului FELIX. Iar slugile execută | Sare'n Ochi

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.