Despre absența conflictului dintre generații

de Alin Fumurescu

…aşa că e suficient să-ţi arunci privirea asupra tuturor organizaţiilor de tineret ale partidelor, pentru a realiza gravitatea situaţiei pe care o are de înfruntat România. Nu corupţia genralizată, nici transformarea PSD (la vremea lui – n.m.) în partid-stat, sau absenţa unei drepte viabile reprezinta adevărata problemă. Toate acestea, cu mila Domnului şi intrarea României în UE, vor dispărea sau măcar îşi vor atenua efectele. Mult mai greu de luptat, însa, va fi cu adevărata cauză, cea din spatele tuturor acestor rele particulare – absenţa unei întregi generaţii. Pentru că nouă, românilor, ne lipseşte o generaţie – cea care să ne reprezinte peste zece-douăzeci de ani. Generaţia care să ne redea România. Şi asta din cauza noastră – a părinţilor noştri şi a părinţilor care sîntem. Vă mai amintiţi cum imediat după Decembrie ’89, şi chiar în anii care i-au urmat, lăudam cu toţii superbul curaj al celor care au înfruntat în stradă dictatura, strigînd „vom muri şi vom fi liberi!”? V-aţi mai întrebat ce s-a întîmplat cu acei tineri? S-au întîmplat doisprezece ani (între timp, prăpastia s-a adâncit până la 21 de ani – n.m.), asta s-a întîmplat. Doisprezece ani meschini, care le-au spulberat entuziasmul rămas în urma acelei magnifice răbufniri. De o întreagă generaţie dimpreuna cu visurile lor s-a ales praful. Tinerii de douăzeci – treizeci de ani, au acum treizeci sau patruzeci (mai adăugați 9 ani spulberați – n.m.), au plecat în străinătate sau s-au așezat la casele lor şi-au învăţat că e mai comod şi mai rentabil „să pui botul” decît să te lupţi cu morile de vînt. Cei care au refuzat, în ciuda greutăţilor, să-şi vînda visurile de atunci sînt mult prea puţini pentru a mai putea forma o generaţie, iar pentru acest eroism nu vor primi niciodată medalii. Ei sînt eroii necunoscuți.

Ceea ce avem astăzi pe post de generaţie tînără seamană leit cu generaţia noastră, a părinţilor – ca şi cum nimic nu s-ar fi întîmplat. Conflictul dintre generaţii e un moft. Că ascultă BUG Mafia în loc de Pink Floyd, sau că au călătorit în Occident mai des decît noi pînă la Predeal sau Constanţa nu schimbă cu nimic fondul problemei: acelaşi spirit de „descurcăreală”, aceeaşi comuniune a lui „o mînă spală pe alta”, aceeaşi slugărnicie în faţa puterii, oricare va fi fiind ea (în afaceri, academie sau spital), aceeşi măsură a succesului din perspectiva poziţiei sociale şi a banilor. Cînd veţi auzi de vreun tînăr politician, indiferent de partid, ridicîndu-se şi înfruntîndu-şi seniorii indiferent de consecinţe, doar pentru a rămîne cinstit cu el însuşi, să ştiţi că s-a schimbat ceva în România. Veţi mai avea, însă, de aşteptat mult şi bine.

Ne-au mai rămas copiii. Copiii noştri pe care nimeni nu-i mai invaţă cum se face pişu. Nu rîdeţi! Vă mai amintiţi mîndria băiatului de trei ani care învăţa să facă singur pişu, din picioare, „ca bărbaţii”? Ei bine, dacă am fi părinţi responsabili, nu ne-am mulţumi cu atît. I-am învăţa şi să fie oameni pînă la capăt, în ciuda riscurilor sau tocmai din cauza lor. I-am învăţa şi cum să facă pişu împotriva vîntului, şi cum să strîngă din dinţi cînd pantalonii uzi li se vor lipi de picioare şi toată lumea ii va arăta, rîzînd, cu degetul. I-am învăţa cum să facă pişu împotriva vîntului cu atîta îndîrjire şi cu atîta metodă, pînă ce vîntul va începe să bată după pişu, iară nu invers. Abia atunci ne vom recîştiga, pe merit, România.

(Material scris și publicat, în ediția de Transilvania a Evenimentului Zilei, în decembrie 2002. L-am restituit publicului, cu permisiunea autorului, pentru că, din păcate, este de actualitate. Muguri de revoltă, de politicieni care-și înfruntă osificații din propriul partid, se întrevăd numai în PDL: Radu Preda, Monica Macovei, Alin Tișe. Din păcate sunt doar la faza în care toată lumea râde de ei. Eu zic să stăm alături de ei până când, vorba lui Fumi: “I-am învăţa şi să fie oameni pînă la capăt, în ciuda riscurilor sau tocmai din cauza lor“. Actualizările și sublinierile din text, făcute cu scopul de a întări mesajul, îmi aparțin. Victor Lungu)

Citiți și: Apologia unui regim ilegitim și criminal.

Acest articol a fost publicat în Postul cititorului și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

8 răspunsuri la Despre absența conflictului dintre generații

  1. Greva_fiscala zice:

    Din pacate, „curvele”, sa-l parafrazez pe un mic politician de Cluj, dar mare „om de afaceri”, nu pot sa se pise, decat doar stand pe cur! De altfel… singurul „organ” prin care „gandeste” zona politicului, indiferent de partid, sau simpatii, prietesuguri, ori interese. Ce mananc azi, ca sa vad ce (pe cine ma) cac maine! Scuze!

  2. nu doar o generație lipsește, ci mult mai multe.
    avem un mileniu și jumate de distanțare față de perfidul occident.
    în care am exersat slugărnicia bine de tot.
    acum, am mai reușit noi să recuperăm, arzând etapele.
    dar din asta n-am reținut care trebuie să fie destinația, am învățat doar să ardem etapele (adică descurcăreala).

    la mulți ani!
    dar nu de slugărnicie și descurcăreală 🙂

  3. Nea zice:

    De-a dura, bine punctat!

    În rest, între generaţia celor care mâncau un căcăţel prin presă mai de frica puşcăriei, mai din interes şi generaţia celor care îl mănâncă doar din lăcomie, azi, e o diferenţă în rău, în defavoarea celor din urmă.
    La fel, între noi, care dădeam câte o bursă pe un album Pink Floyd şi cei care se delectează azi cu manele sau Holograf descărcate gratuit, că de, e greu să asculţi Pink Floyd, nu e dublat în română.
    Hai Iliescu, hai Geoană, s-a văzut anul trecut.

  4. CJ-07-CFR zice:

    Draga Victor, pe cuvant ca nu vreau sa fiu un Gica-Contra-PDL agasant, dar trebuie sa-ti spun ca, in momentul in care ma pisam (stangaci) impotriva vantului, Alin Tise era Prefectul Clujului. Desi i-am inaintat un document (inregistrat oficial la Institutia Prefectului), in care ma plangeam de prestatia directorului „meu” PDL, n-am primit in veci vreun raspuns. O sa-l primesc probabil intr-o viata ulterioara, redactat de generatia lipsa…
    PS – Mi-e simpatic Tise, dar nu cred ca se pisa impotriva vantului. Incearca doar sa ude pantalonii primarului…

  5. ErRon zice:

    Cu Tise si eu am avut o experienta care m-a demoralizat, iar ceea ce face el acum nu stiu cum sa cataloghez! Daca ar rupe-o cu partidul, l-as credita cu incredere, asa….
    Era vorba de niste blocuri construite ilegal in Floresti, iar raspunsul, la NCN al domnului prefect de atunci a fost: „Stim ca s-a incalcat legea, dar nu putem face nimic!”
    @Greva-fiscala
    E persoana medaliata de Preafericitul, pentru piosenie si donatiile de la Nicula?
    De eceea nu sunt eu de acord cu predarea religiei in scoala, sunt mult prea „politici” clericii nostri pentru a-i crede ca doresc binele copiiilor indopandu-i cu Religie din clasa I pana intr-a a-XII-a!
    Unde-i acuma Fumurescu? In State?

    • Sare'n Ochi zice:

      Fumi este in State. Profesor si-alte alea – il gasesti cu blogul pe scrolul din dreapta. An nou mai fericit tuturor!

    • Greva_fiscala zice:

      Conteaza? Cine, pe cine, sau ce a „premiat”? „preafericitii”, sunt tot aia vechi, tot aia care raportau securitatii, spovedania ta, a noastra! (spre bucuria generatiei mele, nu am fi fost „asi” in „spovedanie”) Introducerea „religiei” si pun ghilimele, deoarece nu suntem un (t)opor, doar otodox. Este o aberatie, impusa de un individ care acum este mort de multa vreme! teoctist, pentru cei ce nu-si dau seama! Popa securist! (rimeaza?)

  6. ion popescu zice:

    citind primele randuri doar din ceea ce exprimi aici am realizat deja: ceea ce ai identificat ca organizatii de tineret a partidelor „vechi” din Romania, e doar o parte a realitatii in care traim lipsiti de putere. Eu sunt unul din membrii unor organizatii de acest gen si totusi ma diferentiez pe aceasta axa de ei. Cel putin asa constat dupa o reflexiune asupra existentei mele.

    bravo. „courage is contagious”!

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.